A selection of texts (in Dutch mostly), published in various media, or connected to my artistic practise.

∞ Five Car Stud/Cremaster citation
|

The impressive and disturbing Edward Kienholz installation ‘Five Car Stud‘ (1972) is a life-sized diorama of the castration of a black man. This nocturnal scene is set in a circle of five cars, with their headlights lighting the … Lees Meer

∞ Bling: why humans like shiny things.
|

Not only humans like shiny things, but some animals take a liking to hyper-reflective objects too, which is why my mother used to compare me to a magpie. As a child, I collected the transparent and metallic wrappers … Lees Meer

∞ White Walls: a destruction.
|

Spacious, clean, white rooms have, throughout the last century, become the standard in both living and gallery spaces. Of course in its conception Modernism was a radical departure of the dark, upholstered, and often dizzying textured spaces of … Lees Meer

∞ Noise as a soundtrack: loud machines and loud music.
|

Me, and my younger sister and brother grew up on the countryside, surrounded by grasslands, corn, and a small forest. Our grandparents were farmers, as were some of our relatives. Our father used to sell digging machines and … Lees Meer

Fun Facts. ~ column
|

Verschenen in H ART Magazine #176, december 2017 Leestijd: 2 minuten en 10 seconden. Woorden functioneren in kunstteksten al te vaak als ondoordringbare rookmachines. Het kan natuurlijk ook anders: er zijn prachtige teksten te vinden waarin het werk … Lees Meer

Furore #23 – Eindelijk alles over ‘de meeuw’ van W.F. Hermans ~ boekbespreking
|

Sinds 1975 geeft mediamagnaat Piet Schreuders, ook bekend van de wereldvermaarde Poezenkrant, op onregelmatige basis het kwaliteitsblad Furore uit. Furore #23 belooft “eindelijk alles over ‘de meeuw’ van W.F. Hermans” te onthullen. Het gaat over het iconische omslag … Lees Meer

Manette Salomon – Edmond en Jules de Goncourt ~ boekbespreking
|

De professionele roddelbroers Edmond en Jules de Goncourt hebben zichzelf onsterfelijk gemaakt door hun dagboeken, waarin zij de 19e-eeuwse Parijse jet set op buitengewoon geestige wijze mangelden. Daarnaast werkten zij als schrijversduo aan een romanoeuvre, waarin artistieke kringen … Lees Meer

Richter’s semantische kwestie. ~ column
|

In deze reeks ontrafelt Alexandra Crouwers het kunstjargon. Verschenen in H ART Magazine #175, november 2017 Voor de omslag van het doorwrochte naslagwerk ‘Gerhard Richter. Editions 1965 – 2013’ wordt een klein werk van 12 x 12 centimeter … Lees Meer

∞ Video poetry: blur is your best friend. A tutorial.
|

The moving image has many different genres and sub-genres. Film and television are the most prominent houses, overgrown with commercial video advertising. Then there are documentaries, art house shorts, experimental animation, gifs, music videos, video art, and what … Lees Meer

Bollen en sterren. ~ column
|

Alexandra Crouwers legt het kunstjargon onder de loep. Verschenen in H ART Magazine #174, oktober 2017 De nog nahijgende topsporter wordt door de interviewer gevraagd of hij het recordresultaat van de wedstrijd had verwacht. ‘Je probeert het toch … Lees Meer

Met titel. ~ column
|

In deze reeks legt Alexandra Crouwers de relatie tussen tekst en beeldende kunst onder de loep. Verschenen in H ART Magazine #173, september 2017 In 1871 werd het schilderij ‘Arrangement in grey and black No. 1’ niet goed … Lees Meer

Kunstbot. ~ column
|

Alexandra Crouwers bespreekt het kunstjargon, internationaal beter bekend als ‘art speak’. Verschenen in H ART Magazine #172, augustus 2017 Computers en robots nemen steeds meer taken van ons over. Dat beperkt zich niet tot zelfrijdende auto’s, maar programmeurs … Lees Meer

In dialoog met open deuren. ~ column
|

Verschenen in H ART Magazine #171, juni 2017 In deze reeks kijkt Alexandra Crouwers kritisch naar het kunstjargon. Eén van de meest gebruikte gemeenplaatsen in de beeldende kunsttaal is ‘het werk treedt in dialoog met een ander werk/de … Lees Meer

Meubilaire slapstick. ~ column
|

Verschenen in H ART Magazine #170, mei 2017 Alexandra Crouwers legt het kunstjargon onder de loep. Naast krantenartikelen, romans, gebruiksaanwijzingen, nummerplaten, stripboeken en reclamefolders lees ik ook H ART, De Witte Raaf, zaalteksten en allerhande overige uitgaves die … Lees Meer

Naar niets kijken roept vragen op. ~ column
|

Over beeldende kunst wordt heel wat afgeschreven, maar soms lijk de tekst wel erg weinig toe te voegen aan het werk. In deze reeks ontrafelt Alexandra Crouwers kunstjargon, want wat staat er nu eigenlijk? Verschenen in H ART … Lees Meer

Rainer Erich Scheichelbauer – Willem Frederik Hermans als filosoof ~ boekbespreking
|

Al tijdens zijn leven werden Hermans’ tekortkomingen beschreven in een stroom publicaties. Tekortkomingen die zich op allerlei vlakken zouden hebben bevonden, behalve – en daar is iedereen het over eens – binnen zijn schrijverschap. Hermans was een slechte … Lees Meer

Inertia
|

“Extraordinary!” the doctor exclaimed as the ship approached. The level of detail became sufficient to distinguish vague coastlines and a bit of elevation. The crew, exhausted by promises and disappointment, didn’t react at all. The doctor turned around … Lees Meer

hARt #125 | De kunstenaar als machine – Suse Weber
|

‘De Kunstenaar als Machine’, artikel over de solotentoonstelling van Suse Weber in de Base-Alpha galerie, Antwerpen. Klik op de foto om deze te vergroten.

Ooit | catalogustekst voor ‘Golden Power’ van Filip Vervaet
|

De onderstaande tekst is de volledige begeleidende tekst voor de tentoonstelling ‘Golden Power’ van Filip Vervaet. Deze is nog tot 8 september vrij te bezichtigen in Park Ter Beuken in Lokeren. De tekst kan in het park uit … Lees Meer

hART #103 | Urban Gothic – Marc Bijl
|

  ‘Urban Gothic’, een overzichtstentoonstelling van Marc Bijl in het Groninger Museum DE MONUMENTALE KRACHT VAN HET ZWART Op 6 maart opende in het Groninger Museum de eerste grote overzichtstentoonstelling van de in Berlijn levende en werkende Nederlander … Lees Meer

Zaaltekst voor Geoffrey De Beer (2009)
|

         Mijn beste Geoffrey,         je was al vroeg bedorven. De meeste kunstenaars raken gaandeweg hun carrière pas doordrongen van het mistige moeras waarin ze rondtasten als zij van hun atelier naar het publiek kruipen. Jouw bederf daarentegen begon … Lees Meer

hARt #101 | Pop Art: The next level – Yannick Val Gesto, Bart Van Dijck
|

‘2 White Boyz’ in galerij Hectoliter in Brussel Pop Art: The next level Nog tot 13 oktober is de duo-tentoonstelling ‘2 White Boyz’ van Yannick Val Gesto (1987) en Bart van Dijck (1974) te zien in de bescheiden … Lees Meer

hART #96 | Bookshowbookshop – BE Part
|

click on image to enlarge From now on my portfolios can be accessed through:http://www.alexandracrouwers.com/ (general portal)http://www.alexandracrouwers.com/home.htm (visual arts portal)

hART #93 | BRRR! -Antoine Boute
|

Latest in an ongoing series of articles regarding interesting and difficult-to-place artists that are still somewhat ‘under the radar’, below a short introduction (in Dutch) of performer/writer/artist Antoine Boute in the Belgian art world. Unfortunately the article is … Lees Meer

hART #90 | Close Encounters – Johan Grimonprez
|

Click on image to enlarge TRANSLATION Jan Dietvorst and Roy Villevoyein Johan Grimonprez-exhibition S.M.A.K.CLOSE ENCOUNTERS Much has been published already, also in hART, regarding Johan Grimonprez’ retrospective ‘It’s a poor sort of memory that only works backwards’, which … Lees Meer

hART #89 | About nothing and everything simultaneously -Lisa Jeannin & Rolf Schuurmans
|

My article on the works of Lisa Jeannin and Rolf Schuurmans, published in hART #89. English translation (with some contextual and convenient links) below. click on image to enlarge   About Nothing and Everything simultaneously The works of … Lees Meer

FAIL & TEXT I
|

Hm. As far as the Phd proposal regarding my work and the archaeological/antropological research that goes with it, my admission to the specific PhDArts programme in The Hague (the only official phd-in-arts trajectory in the Netherlands) has been … Lees Meer

ON CAVES
|

In april Werner Herzog’s new documentary: Cave of Forgotten Dreams is released in theatres. It was filmed using 3D techniques and many different cameras and lenzes. Above the trailer (which, unfortunately, seems to be accompanied by a rather … Lees Meer

DECEMBER 2010
|

UNTITLED [full moon], 1m50 x 2m20, Indian ink & acrylic paint on paper, 2010 http://www.devierdewand.blogspot.com/

NEW
|

 UNTITLED [still life], 1m50 x 2m27, Indian ink & acrylic paint on paper, 2010 GATE, 1m50 x 2m22, Indian ink & acrylic paint on paper, 2010

HET BELANG VAN KUNST IN 17 OVERZICHTELIJKE PUNTEN:
|

1 De mensheid bestaat in haar huidige fysiek – inclusief haar hersenen – al ruwweg 100.000 jaar. De vroegste vormen van het bewust inkrassen van geometrische vormen duikt ongeveer 70.000 jaar geleden op in Afrika. Één van de … Lees Meer

DE MILITANTE KUNSTENAAR
|

Deze en komende week ben ik een commissielid voor een organisatie in Noord Brabant, NL. Ik behandel, met enkele andere kunstenaars, aanvragen van medekunstenaars om te beoordelen of ze in aanmerking komen voor een subsidie. Dat is een … Lees Meer

WHEELS
|

There are times that are out of the ordinairy. This is a report of a week that has been completely out of control in that respect, though I didn’t even go to a place that was out of … Lees Meer

Albatross ~ een verhaal
|

“Ik wilde altijd al zo’n hondje hebben, jeweetwel, zo een van die zwarte compacte hondjes die er uit zien alsof ze gebeeldhouwd zijn naar de stenen duiveltjes op de flanken van de kathedraal. Hun oortjes zijn hun horentjes. … Lees Meer

REVIEW IN *H*ART
|

Hans Theys wrote a review on DUNSMUIR in Belgian art magazine hART, for which I used to write columns. We had quite a nice conversation in the gallery on a sunday afternoon. Hans was writing on his laptop, … Lees Meer