Studio Omstand. The White Hide. (Solo)

06.02.2016 – 28.02.2016

Opening Pulse 4, 06.02.16, 16:00

 

 

Untitled [KAP], slide-installation, Kodak projector, slide-mask, slide from digital file, 1/1, 2016
Rosetta, videoloop, 3D-animation composit projected on the ceiling, b/w, no sound, 1/3, 2015
Flatbed inkjetprints on variable Canson paper, 70 x 100 cm, 1/1, 2016
The Manual, video, colour, sound, 2015
The White Hide [IV], black and white slide projection + videoloop projection, colour, no sound, 1/1, 2012 – 2016
Inertia, loop, b/w, no sound, part of the eponymous 3-channel installion, 1/3, 2014


De Turbinekamers zijn voormalige machinekamers, met opzet rauw gelaten. Onder de naam STAND’ vragen wij kunstenaars-curatoren om in de Turbinekamers een cyclus van aan elkaar gekoppelde tentoonstellingen te organiseren. Eerst met eigen werk, vervolgens met werk van anderen.

Het werk van Alexandra Crouwers (1974) kenmerkt zich door de combinatie van moderne computervaardigheden met het oude tekenambacht. Ze integreert tekenen, video- en beeldbewerking, 3D-modeling en montage om installaties, tekeningen en films mee te maken. Crouwers’ video-installaties en animaties hebben een ingebouwde traagheid en een hypnotische kwaliteit. Vaak spelen haar werken zich af in omgevingen waarin geen mens (meer) te bespeuren valt.

Voor de tentoonstelling in Studio Omstand combineert Crouwers een aantal uiteenlopende werken van animatie, dia-projecties tot een nieuwe reeks prints, onder de titel ‘The White Hide’. Een verwijzing naar een werk uit 2012, dat in verschillende vormen en versies bestaat. In Studio Omstand wordt versie IV getoond.

Verder is de animatie ‘The Manual’ te zien, die kan worden opgevat als een bevreemdend zelfportret.
www.alexandracrouwers.com

Curator: Marjolein de Groen