‘Wildevrouw’ (‘Wild woman’) is a new novel in progress by Belgian author Jeroen Olyslaegers. This is a project in progress page for a series of works, based on the first chapter. Since the text is in Dutch, I’ll continue in that language.


Over Wildevrouw

‘Wildevrouw’ is de nieuwe roman in wording van de Belgische schrijver Jeroen Olyslaegers. Dit is een project-pagina voor een reeks werken, die gebaseerd zijn op (een deel van) het eerste hoofdstuk. De publicatie van ‘Wildevrouw’ is gepland voor 2020.

Samen met Stef Franck heeft Olyslaegers een eigen blog ‘Aantekeningen voor Schrijver en Wildevrouw: Beelden, teksten, gedachten en histories ter recombinatie voor Wildevrouw, roman in wording van Jeroen Olyslaegers‘, die geraadpleegd kan worden.

 

alexandra crouwers, wildevrouw, jeroen olyslaegers
Wildevrouw, model/simulatie van een deel van de installatie, november 2018

 


De 16e eeuw

‘Wildevrouw’ zit ingebed in de 16e eeuw, de eeuw van Pieter Brueghel de Oude, Albrecht Dürer en Leonardo Da Vinci. Vanuit ons lokale kunsthistorisch perspectief begint de eeuw bij de Vlaamse Primitieven (of de Noordelijke Renaissance) en eindigt bij Rubens’ Barok.

Wildevrouw / moss people / Holzleute
Wildevrouw, screenshot, Alexandra Crouwers, 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De precieze vorm van de werken ligt op dit moment (november 2018) nog niet vast, maar in de multimediale geest van de rituele, 16e eeuwse ruimtes – de altaren, tabernakels en meerluiken – zal er een serie (een meerluik) videoloops worden gemaakt, digitale, bewegende collages die op UHD flatscreens worden gepresenteerd in een aangepaste ruimte. Olyslaeger’s tekst wordt niet letterlijk integraal verbeeld in een lineair verhaal, maar verbeeldt de wereld waarin het verhaal plaatsvindt. Het is dus geen ‘verfilming’, maar een aanvulling. De 16e eeuw onderzocht vanuit een 21e eeuwse technologie.

 


Presentatieplekken

De ideale presentatieplaatsen voor het werk of onderdelen ervan zijn vooral kunsthistorische musea. Het introduceert digitale databases, beelden en 3D modellen in een kunsthistorische context. Hiermee overbrugt het werk de klassieke en hedendaagse kunst.

Mayer Van den Bergh, Antwerpen, oktober 2019.
Noord Brabants Museum, Den Bosch.
Rijksmuseum, Amsterdam.

Delen van de werken duiken op in een Behoud de Begeerte voorstelling van Olyslaegers en Nikkie Van Lierop, met scenografie in samenwerking met beeldend kunstenaar Fia Cielen.

Een voorpublicatie in een bibliofiele editie met werken wordt door Demian verzorgd.

 


Partners

Jeroen Olyslaegers. (Nog onder voorbehoud): deBuren, Kunstloc Brabant.

 


Beeldarchieven

  Pinterest Wildevrouw board

  • Effects of Good Government in the countryside
  • Burning men, dressed as woodwoses, after a 1336 disaster story
  • Grandes Heures d'Anne de Bretagne. 1684
  • Titre : Gaston Phébus, Livre de la chasse. — Gace de la Buigne, Déduits de la chasse. Date d'édition : 1301-1500 Français 616 Folio 110v
  • Eadfrith
  • ‘Trivulzio Book of Hours’, Flanders ca. 1470 (Den Haag, Koninklijke Bibliotheek, SMC 1, fol. 110v)
  • Detail from the Monkey Knight battle in the woods. From the "Hours of Englebert of Nassau" by the Master of Mary of Burgundy. Flemish, c. 1470-1490. MS Douce 219-220 (two volumes). Bodleian Library, Oxford. Courtesy of the "Got Medieval" blog.
  • Monkey and cat ‘Gillion de Trazegnies’, Flanders after 1464. Los Angeles, Getty, Ms. 111, fol. 134v
  • Monkey, seated on ground beside cask and embracing cat | Book of Hours | France, Paris |  ca. 1460 | The Morgan Library & Museum
  • Monkey hugs a kitten, from a Book of Hours, Brussels, about 1475. Morgan Library
  • Monkey playing bagpipe | Book of Hours | France, Paris | 1480-1500 | The Morgan Library & Museum
  • Bibliothèque nationale de France, Département des manuscrits, Français 2646, 176r - gallica.bnf.fr/ark?
  • Book of Hours, Use of Rome (the 'Hours of Joanna I of Castile' or the 'Hours of Joanna the Mad') 1486-1506 Add MS 18852  Folio 76r
  • Monkey, wearing leaf-like hat, holding spoon in right and eating fruit (?) held in left hand while defecating into three-legged pot. | Book of Hours | France, Paris | ca. 1460 |  The Morgan Library & Museum
  • Monkey, wearing cape, sits playing bagpipe, amid foliate ornament | Gradual | Germany, Nuremberg | 1507-1510 | The Morgan Library & Museum
  • baccano
  • Merkel Hs 2° 241  Schembartbuch [o.O.]: 1551/1600 Illustration: Schembartläufer mit Geißbockkopf
  • Cod. Pal. germ. 300 Konrad von Megenberg Das Buch der Natur Hagenau - Werkstatt Diebold Lauber, um 1442-1448? Page: 358r D-Initiale mit gewappnetem wildem Mann im Binnengrund
  • British Library MS Harley 3469.
  • Wild man depiction from 1487.
  • La Vraye Histoire du Bon Roy Alixandre (The Alexan - caption: ‘Alexander burns a wild man’
  • Folio 13r illustraion detail - Satyr - The satyr, like the ape, has some similarities with man. He is partly like a goat with a beard, horns, and broad tail. His rather human body is covered with shaggy hair. He holds his thyrsus or wand, used in his lustful and disorderly revels. His face is quite attractive and he makes pantomime gestures.
  • unit is a cabinet of curiosities like the one above in Amsterdam’s Rijksmuseum, probably made in the Northern Netherlands between 1675 and 1700.