Text

971220 – 98320

Graduation paper for the Academy for Arts & Design (now AKV St. Joost), Den Bosch. 1998.

Fun Facts. ~ column

Fun Facts, Alexandra Crouwers

Verschenen in H ART Magazine #176, december 2017 Leestijd: 2 minuten en 10 seconden. Woorden functioneren in kunstteksten al te vaak als ondoordringbare rookmachines. Het kan natuurlijk ook anders: er zijn prachtige teksten te vinden waarin het werk van een kunstenaar of een tentoonstelling in een heldere context wordt geplaatst, zonder dat er een overdaad

Furore #23 – Eindelijk alles over ‘de meeuw’ van W.F. Hermans ~ boekbespreking

Sinds 1975 geeft mediamagnaat Piet Schreuders, ook bekend van de wereldvermaarde Poezenkrant, op onregelmatige basis het kwaliteitsblad Furore uit. Furore #23 belooft “eindelijk alles over ‘de meeuw’ van W.F. Hermans” te onthullen. Het gaat over het iconische omslag van de verzameling polemische artikelen ‘Mandarijnen op Zwavelzuur’, door Hermans zelf in 1964 gepubliceerd als ‘De Mandarijnenpers’.

Manette Salomon – Edmond en Jules de Goncourt ~ boekbespreking

De professionele roddelbroers Edmond en Jules de Goncourt hebben zichzelf onsterfelijk gemaakt door hun dagboeken, waarin zij de 19e-eeuwse Parijse jet set op buitengewoon geestige wijze mangelden. Daarnaast werkten zij als schrijversduo aan een romanoeuvre, waarin artistieke kringen het toneel vormden. ‘Manette Solomon’ verscheen in 1867, en werd na honderdvijftig jaar voor het eerst vertaald

Richter’s semantische kwestie. ~ column

In deze reeks ontrafelt Alexandra Crouwers het kunstjargon. Verschenen in H ART Magazine #175, november 2017 Voor de omslag van het doorwrochte naslagwerk ‘Gerhard Richter. Editions 1965 – 2013’ wordt een klein werk van 12 x 12 centimeter uit 2000 gebruikt. Het is een foto van Firenze, genomen vanaf het water. Op de foto is

Bollen en sterren. ~ column

Alexandra Crouwers legt het kunstjargon onder de loep. Verschenen in H ART Magazine #174, oktober 2017 De nog nahijgende topsporter wordt door de interviewer gevraagd of hij het recordresultaat van de wedstrijd had verwacht. ‘Je probeert het toch tot een goed einde te brengen’, antwoordt de atleet. ‘We trainen ervoor en dan zet je je

Met titel. ~ column

'Neon', Joseph Kosuth, 1965.

In deze reeks legt Alexandra Crouwers de relatie tussen tekst en beeldende kunst onder de loep. Verschenen in H ART Magazine #173, september 2017 In 1871 werd het schilderij ‘Arrangement in grey and black No. 1’ niet goed ontvangen door critici en publiek, die vonden dat een schilderij niet gereduceerd kon worden tot een ‘arrangement’.

Kunstbot. ~ column

Alexandra Crouwers bespreekt het kunstjargon, internationaal beter bekend als ‘art speak’. Verschenen in H ART Magazine #172, augustus 2017 Computers en robots nemen steeds meer taken van ons over. Dat beperkt zich niet tot zelfrijdende auto’s, maar programmeurs flirten ook met het artistieke domein. Daar liggen nog wel wat uitdagingen. De automatisering in de beeldende

In dialoog met open deuren. ~ column

Verschenen in H ART Magazine #171, juni 2017 In deze reeks kijkt Alexandra Crouwers kritisch naar het kunstjargon. Eén van de meest gebruikte gemeenplaatsen in de beeldende kunsttaal is ‘het werk treedt in dialoog met een ander werk/de collectie/de ruimte/muziek/het publiek/een filosoof, auteur, wetenschapper, enz./de tuin/de buurt/het kapitalisme/overige‘. Een dialoog is een gesprek tussen twee

Meubilaire slapstick. ~ column

Verschenen in H ART Magazine #170, mei 2017 Alexandra Crouwers legt het kunstjargon onder de loep. Naast krantenartikelen, romans, gebruiksaanwijzingen, nummerplaten, stripboeken en reclamefolders lees ik ook H ART, De Witte Raaf, zaalteksten en allerhande overige uitgaves die de kunstwereld voortbrengt. Bij kunstboeken is kijken over het algemeen belangrijker dan lezen. Toch hoort tekst bij